Månadens profil januari: Clara Bodén

Hej Clara Boden! Vad har du på gång just nu?

Efter att ha varit mammaledig är det dax att återgå till jobb efter nyår. Det första jag ska göra är att åka till Trömsö Filmfestival och visa en video jag gjort som heter ”Ingen sömn på Stengatan”. Jag har fria händer tillsammans med Helene Gedda att göra någonting för Kvinnojouren, där jag ska se arbeta med rörlig bild/film i någon form.  Efter det ska jag skriva vidare på Ruralistas (www.ruralistas.se) och se vilka vägar det kan ta. Jag ska även skriva en essä för en publikation som heter ”Tiden tecken” som Svenska Kyrkan ger ut, 2017 är temat plats. Därefter vara lite mer mammaledig. 2017 blir nog ett år där jag söker finansiering för kommande projekt och funderar kring dem plus förhoppningsvis gör något mer för radio.  

Hur kom det sig att du började med film?

Jag såg Elephant av Gus van Sant. Upplevde en meningsfullhet i film och upptäckte att det passar mig bra att försöka uttrycka något genom film. Gick några olika filmrelaterade utbildningar där Akademi Valand (dåvarande Filmhögskolan i Göteborg) med inriktning Filmfoto var den mest betydelsefulla för mig.

Vilken är den största utmaningen för dig gällande filmproduktion?

Att fina människor och nog ekonomi som gör att jag kan dela funktioner med flera, just nu är det ofta så att jag har kameran, idéen, klipper, producerar etc och kanske att det jag helst vill är att klippa och ibland vara fotografen. 

Ditt bästa filmminne, (gällande egna produktioner)?

Dansfilmsinspelning i -28 grader i Riksgränsen, slutscenen som jag har fotot på i ”Kanske i morgon” av Mariken Halle eller slutscenen i ”Världen väntar” av samma regissör. När jag i början av 2015 fattade att ”Lgh + bil + allt jag har och äger” hade fått en Guldbaggenominering för bästa dokumentär var också fint. 

Goda råd till den som vill bli filmare?

Visa det du gör under processens gång för folk som du litar på och testvisa din film innan den är klar för just dessa folk och ha utrymme i din klippning för deras tankar. Men se till att dessa är bra på att ge konstruktiv kritik. Släpp inte in vem som helst i din kreativa process. Härma de du ser upp tills process, inte deras slutresultat. Sök upp de sammanhang du inspireras av och var modig.

Hur känns det att tävla om Guldpalmen på Tromsö Internationella filmfestival nu i januari?

Jag är väldigt nyfiken på Tromsö och det känns såklart roligt att de valt ut den att visas bland andra noga utvalda fantastiska filmer. Jag ser på mitt bidrag som en video och ett slags experiment mer än en film och blir glad och lite överraskad att de tycker den passar där.